Greenwashing

V posledních letech se s přírodními a ekologickými produkty doslova roztrhl pytel. Na první pohled by se mohlo zdát, že žijeme v době, kdy už každý výrobek chrání planetu. Bohužel realita je jiná – a právě tady přichází ke slovu greenwashing.
Greenwashing je vlastně lživá reklama, firma se snaží vypadat “zeleně”, prezentují se jako ekologicky odpovědné i když jejich činnosti nebo výrobky s ekologií moc společného nemají.
Jaké jsou nejčastější finty těchto firem?
- Zelený obal, vizuál a materiál – listy, kapky vody, květiny, zvířata. Recyklovaný vzhled, papírová krabička – toto vypadá věrohodně, ekologicky, ale obsah zůstává plný chemie.
- Vágní tvrzení – slova jako „eco friendly“, přírodní, netoxický , rozložitelný, šetrný – to vše si mohou výrobci (hlavně mimo EU) bez jasných důkazů či certifikace na obaly napsat.
- Částečná pravda – výrobek obsahuje jednu bio složku, zatímco zbytek je syntetický.
- Přehnané tvrzení – například „100 % bezpečný pro planetu“, což je prakticky nemožné.
- Schovávaná za procenta - přesná čísla a procenta. Často se jedná o procentuální podíl přírodních složek a často je i dost vysoký. Zákazník proto důvěřuje, přesné složení si neověří a spokojeně používá produkt s 91 % přírody a 9 % mnohdy velice dráždivých syntetických látek.
- Skrytá neekologičnost – produkt může být přírodní, ale vyráběný neudržitelným způsobem nebo balený v nerecyklovatelném plastu.
U našich produktů, když říkáme eko, myslíme tím skutečně šetrné složení, férovou komunikaci a ověřené účinky. Žádné triky, protože opravdová ekologie není hra na efekt, je to závazek!
Příště si povíme, jak se takovým fíglům vyhnout, ušetřit tak planetu, naše zdraví a neposledně naši peněženku.
